ពុកមាត់​របស់​យមរាជ ហៅ ស្តេច​គម្លង់


​នៅ​សារមន្ទីរ​ជាតិ​ភ្នំពេញ គេ​ឃើញ​មាន​រូបចម្លាក់​បុរាណ​មួយ ធ្វើំ​អំពី​ថ្មភក់ ដែល​អ្នកស្រុក​ហៅថា ’​ស្តេច​គម្លង់​”​។ តែ​តាមពិតទៅ​គឺជា​រូបសំណាក់​របស់​យមរាជ​ទៅវិញ​ទេ ដែលជា​អ្នក​កាត់សេចក្តី​ដោយ​ឥត​លំអៀង​ក្នុង​ស្ថាន​នរក​នៃ​លទ្ធិ​មហាយាន​។ ស្ថិតក្នុង​រចនា​ប័​ថ្ម​បាយ័ន ហើយ​មាន​ប្រភព​ចេញពី​ទីក្រុង​អង្គរធំ ព្រះ​បដិមា​នេះ​ត្រូវបាន​ស្ថាបនា​ឡើង​ក្នុង​រជ្ជកាល​របស់​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី ៧ រវាង​ចុង​ស​.​វ​ទី ១២ ដើមទី ១៣​នៃ​គ​.​ស​។ 
​    ​ជាទូទៅ ព្រះ​រូប​ខាងលើនេះ​ត្រូវបាន​គេ​ឆ្លាក់​ចំលង​ទូទាំងប្រទេស​កម្ពុជា ព្រោះថា​ក្នុង​ក្រសែភ្នែក​របស់​ជនជាតិ​ខ្មែរ ចម្លាក់​ខាងលើនេះ ប្រកបដោយ​ភាព​ពិសិដ្ឋ​អស្ចារ្យ​។ ជា​ឧទាហរណ៍​ជាក់ស្តែង នៅ​ឆ្នាំ ១៩៩៥ គេ​បាន​កសាង​រូបចម្លាក់​ថ្មី​មួយ ធ្វើ​អំពី​ថ្មភក់ លាប​ពណ៌​ខ្មៅ ហើយ​សព្វថ្ងៃ​រូបនេះ ត្រូវបាន​គេ​យកទៅ​តម្កល់​ក្នុង​អាសនៈ​មួយ​នៅក្បែរ​មាត់ទន្លេ នៅ​ចំហៀង​ខាងមុខ​វត្ត​ឧណ្ណាលោម រាជធានី​ភ្នំពេញ ដើម្បី​ជាទីគោរព​ប្រតិប័តន៍​ជា​រៀងរាល់ថ្ងៃ​។​
​    ​នៅមាន​រូបសំណាក់​ចំនួន​ពីរ​ទៀត ដែល​ធ្វើ​អំពី​ស៊ីម៉ង់ : មួយ​ស្ថិតនៅក្រោម​ដើម​ពោធិ៍ នៅ​ខេត្តសៀមរាប ក្បែ​អាសនៈ​នាង​ចេក​នាង​ចម មួយទៀត​នៅមុខ​វត្ត​ឧណ្ណាលោម​។ ក៏ប៉ុន្តែ​ក្នុងចំណោម​រូប​ចម្លង​ទាំងនោះ​មានតែ​រូបសំណាក់ ដែល​ស្ថិតក្នុង​អាសនៈ​ខាងលើ​ដែលមាន​ប្រជាប្រិយភាព​ជាង​។ ព្រោះថា ជា​រៀងរាល់ថ្ងៃ មិន​ថា​ចាស់ ក្មេង ប្រុស ឬ​ស្រី​នោះទេ គេ​រមែងតែ​មក​ពពាក់​ពពូន​គ្នា​បន់ស្រន់​ពី​ព្រលឹម​រហូតដល់​យប់​យ៉ាងច្រើន​កុះករ​។​

​រូបភាព ១-៣ : រូបថត​យមរាជ​មាន​ពុកមាត់ ឆ្នាំ ១៩០០ និង ១៩៣៧ (​រូបថត សារមន្ទីរ​ជាតិ​ពិ​ន្ធុ​វិទ្យា​ទួលគោក​) និង ចម្លាក់​ព្រះ​វិស្ណុ​លើ​ភ្នំ​គូលែន ឯកសារ​បណ្ណាល័យ​សារមន្ទីរ​ជាតិ​ភ្នំពេញ​


​    ​តែ​ចំពោះ​យើង អ្វីដែល​គួរ​ឲ្យ​កត់សម្គាល់​ជាងគេ​នៅទីនេះ គឺ​វត្តមាន​របស់​ពុកមាត់ ដែលមាន​លក្ខណៈ​មិន​ប្រក្រតី​។ 
    ​តើ​ការតុបតែង​ដាក់​ពុកមាត់​របស់​ព្រះអាទិទេព​នៃ​លទ្ធិ​មហាយាន​នេះ មាន​ប្រភព​ចេញពី​ណា​មក​? ហើយ​មាន​អត្ថន័យ​យ៉ាងដូចម្តេចខ្លះ​?
​    ​ការ​ចោទ​ជា​សំនួរ ឬ​ការលើក​ជា​បញ្ហា​ឡើង​ដូច្នេះ ក៏​ដោយសារតែ​បញ្ហា​នេះ​មិនទាន់​ត្រូវបាន​គេ​ចាប់អារម្មណ៍​ប៉ុន្មាន ឬក៏​ពន្យល់​ឲ្យ​បាន​ក្បោះក្បាយ​នៅឡើយ​ទេ​។ 
​    ជាបឋម សូមជម្រាបថា ការនិយម​ដាក់​ពុកមាត់​នៅលើ​ព្រះ​បដិមា​ត្រូវបាន​ជួបប្រទះ​ជា​លើកដំបូង​បង្អស់​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ជាពិសេស​នៅលើ​ចម្លាក់​តំណាង​ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ​អង្គ នៃ​សាលា​វិចិត្រសិល្បៈ​គ​ន្ធា​រៈ ដែលជា​ពុទ្ធ​មណ្ឌល​មួយ​ដែល​ល្បីល្បាញ​ជាងគេ​បំផុត ស្ថិតក្នុង​ភូមិភាគ​ខាងជើង​នៃ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ហើយ​ប្រការនេះ​គឺជា​លទ្ធផល​នៃ​ឥទ្ធិពល​នៃ​បដិមា​សាស្ត្រ​ហ្គ្រិ​ច​កូ​-​រ៉ូ​ម៉ាំង​។ មានន័យថា ខ្មែរ​យើង​នា​សម័យបុរាណ​មិនបាន​ខ្ចី​ប្រពៃណី​នេះ​ពី​ជនជាតិ​ក្រិច​កូ​-​រ៉ូ​ម៉ាំង ដែល​បាន​គ្រប់គ្រង​ប្រទេស​ឥណ្ឌា​នៅ​ភូមិភាគ​ខាងជើង ដោយផ្ទាល់​នោះទេ ក៏ប៉ុន្តែ​តាមរយៈ​ជនជាតិ​ឥណ្ឌា​ដែល​បាន​ផ្សព្វផ្សាយ​ឥទ្ធិពល​របស់ខ្លួន​ទៅលើ​ទឹកដី​នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​ហ្វូ​-​ណន ដែលជា​រដ្ឋ​ខ្មែរ​ដំបូងបង្អស់​។ 
​    សូម​រំលឹក​ផងដែរ​ថា បើ​យោង​លើ​របកគំហើញ​ខាង​បុរាណវិទ្យា យើង​អាច​សន្និដ្ឋានបានថា ប្រពៃណី​បំពាក់​ពុកមាត់​ឲ្យ​ព្រះ​ពុទ្ធរូប ក៏​ត្រូវបាន​អនុវត្តន៍​ឡើង​ចំពោះ​ព្រះអាទិទេព​នៃ​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ផងដែរ​។​
​    ​ដូចនេះ យើង​ត្រូវ​ផ្សាភ្ជាប់​ចម្លាក់​ព្រះ​យមរាជ​ខ្មែរ​ទៅនឹង​ប្រពៃណី​ឥណ្ឌា​។ ហើយ​លើស​នេះ​ទៀត ដោយសារតែ​កត្តា​នេះហើយ ទើប​យើង​អាច​ដឹង​អំពី​ឫសកែវ ហើយ​និង​ចំណាស់​នៃ​វិស័យ​បដិមា​កម្ម​ខ្មែរ​យ៉ាង​ប្រាកដ​។​
​    ​មួយវិញទៀត យើង​ជឿថា ដូច​ជនជាតិ​ឥណ្ឌា ជនជាតិខ្មែរ​នា​សម័យ​បុរាណ​ដែល​ប្រារព្ធ​លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធសាសនា បាន​ចាត់ទុកថា ពុកមាត់ គឺជា​លក្ខណៈសម្បត្តិ​ដ៏​វិសេសវិសាល​មួយ​របស់​ព្រះអាទិទេព ដែល​ប្រកបដោយ​បុណ្យ​បារមី និង​សិរី​មង្គល​ដ៏​ខ្លាំងក្លា​អស្ចារ្យ​។ ពុកមាត់​មិន​គ្រាន់តែ​ជា​និមិត្តរូប​នៃ​ភាព​អង់អាច​ក្លាហាន​របស់​បុរស​តែប៉ុណ្ណោះ​ទេ ក៏ប៉ុន្តែ​ជា​និមិត្តរូប​នៃ​កិ​ត្យា​នុព​ល ព្រមទាំង​ឫទ្ធិ​អំណាច​ដ៏​ធំ​មហិមា​ផងដែរ​។ ដូច្នេះ ដោយមាន​ជំនឿ​បែបនេះហើយ ទើប​វិចិត្រករ​បុរាណ​បាន​ឆ្លាក់​ព្រះភ័ក្ត្រ​របស់​ព្រះពុទ្ធ​អង្គ មាន​ពុកមាត់​តាំងតែ​សម័យ​នគរ​ភ្នំ​រហូតដល់​ចុង​សម័យអង្គរ ដូចជា​នៅលើ​ចម្លាក់​ទេវរូប និង​ពុទ្ធរូប​នា​សម័យ​វប្បធម៌​បុ​រេ​អង្ករ និង​អង្គរ ដូចជា​រចនា​ប័​ថ្ម​ព្រៃ​ក្មេង គូលែន និង​បាពួន​ជាដើម​។​

​រូបភាព ១-៤ : ចម្លាក់​ឥណ្ឌា សាលា​វិចិត្រ​សិល្បៈគ​ន្ធា​រៈ ដើម​គ្រិស្តសករាជ (​ឯកសារ បារាំង​) , ចម្លាក់​ទេវរូប សម័យ​នគរ​ភ្នំ ដី​ដុត អង្គរបុរី សារមន្ទីរ​ជាតិពន្ធុវិទ្យា (​ម​.​ត ២០០៨) និង ព្រះអាទិត្យ សម័យ​ចេនឡា ស្រី​ទេព (​ឯកសារ​នាយកដ្ឋាន​វិចិត្រសិល្បៈ​ថៃ​)


​    ​ប្រភព​ឯកសារ​នានា​ដែល​យើង​បាន​សិក្សា​វិភាគ បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញថា ការបំពាក់​ពុកមាត់​សម្រាប់​ព្រះ​បដិមា​នៃ​លទ្ធិ​សាសនា​ធំៗ​ទាំងពីរ នៅក្នុង​អតីត​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា ខ្មែរ​ធ្លាប់​និយម​តាម​លំនាំ​ឥណ្ឌា​តាំងពីដើម​សតវត្សរ៍​ទី​១​នៃ​គ​.​ស​ម្ល៉េះ​។ ហើយ​ប្រពៃណី​នេះ បាន​បន្ត​ត្រឹមតែ​សម័យ​វប្បធម៌​បាយ័ន​តែប៉ុណ្ណោះ ពិសេស​ក្នុង​រាជ​របស់​ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័នទី​៧​។ បើ​និយាយ​មួយបែប​ទៀត ក្រោយពី​សម័យអង្គរ ប្រពៃណី​នេះ​ត្រូវបាន​បាត់បង់​តាម​យថាហេតុ​។ ដូច្នេះហើយ បានជា​សព្វថ្ងៃនេះ យើង​ឈប់​ឃើញ​ចម្លាក់​ពុទ្ធបដិមា​ខ្មែរ​មាន​ដាក់​ពុកមាត់​ដូច​សម័យមុនៗ​ទៀតហើយ​។​
​    សរុបសេចក្តី​មក ជាការ​ពិតណាស់ ពេលវេលា​កន្លង​ជាច្រើន​សតវត្សរ៍​ទៅហើយ ការគោរព​ប្រតិប័តន៍​យមរាជ​នៅតែមាន តែ​អ្វីដែល​គួរ​ឲ្យ​កត់ត្រា​នោះ​គឺ ការបំពាក់​ពុកមាត់​ឲ្យ​ព្រះ​បដិមា​ខ្មែរ​ពិត​ជាមាន​ប្រភព​ចេញពី​សាលា​វិចិត្រ​សិល្បៈគ​ន្ធា​រៈ ដែល​ស្ថិតនៅ​បែក​ខាងជើង​នៃ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា​បច្ចុប្បន្ន​៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​) - See more at: http://www.cen.com.kh/culture/detail_culturereligion/OGFkOTEyNTMwYzJ#sthash.pQO5zPeF.dpuf